Sprawdziliśmy w praktyce, jak wypadł powrót Intercity do Mielca [VLOG]
Minęły dwa tygodnie od przywrócenia pociągu Intercity Hetman na linię kolejową biegnącą przez Mielec. Połączenie z Mielca do Krakowa cieszy się dużą popularnością, ale skład często jest opóźniony. Trzeba też uważać z przesiadkami.
Połączenie Intercity wróciło do Mielca po 15 latach przerwy, za sprawą pociągu Hetman, który od 15 grudnia jeździ z Hrubieszowa przez Zamość, Mielec do Krakowa. Pierwszy skład liczył trzy wagony, na czas świąteczno-noworoczny liczba wagonów została ostatecznie zwiększona do ośmiu, a pociąg i tak jeździł wypełniony. Zainteresowanie obecnie jest ogromne.
PKP Intercity podkreślało w swoich informacjach, że Hetman jest dobrze skomunikowany z pociągami w niemal wszystkie regiony kraju. Sprawdziliśmy, jak to wygląda w praktyce. Połączeniami Intercity pojechaliśmy do Wrocławia, przyglądaliśmy się także przyjazdom do Mielca w poszczególnie dni.
ZOBACZ WIDEO:
Oto nasze spostrzeżenia i wnioski:
Niestety, większość przejazdów Hetmana z Krakowa do Mielca było opóźnionych. Zazwyczaj nieznacznie, ale już w pierwszy dzień pociąg miał kilkadziesiąt minut opóźnienia, bo czekał w Tarnowie na opóźniony skład IC Galicja jadący z Berlina do Przemyśla. Ktoś z Galicji chciał się przesiąść do Hetmana.
Zdarzyło się także, że Hetman z Krakowa wyjechał opóźniony o blisko 20 minut, ale też potrafił przyjechać podobnie opóźniony rankiem do Mielca. Powody? PKP wskazywało awarie taboru, kłopoty na sieci linii kolejowej czy zakłócenia w rozkładzie jazdy spowodowane przez inne pociągi.
Mimo opóźnień, zazwyczaj jednak nieznacznych, podróż Hetmanem wydaje się nadal bardzo atrakcyjnym sposobem jazdy z Mielca do Krakowa. Bilet studencki jest dzisiaj tańszy niż w przypadku busów czy autokarów.
Dotychczas na trasę przez Mielec kierowane były nowoczesne, czyste wagony. Między Dębicą i Tarnowem natomiast pojawiał się mobilny wózek WARS z przekąskami i napojami.
Co ważne? Bilety można kupić przez kilka aplikacji internetowych, na stacji w Dębicy czy Krakowie, w ostateczności u konduktora, ale wówczas cena będzie wyższa. Podróż warto planować z wyprzedzeniem, bo zdarzało się, że w Hetmanie nie było wolnych miejsc siedzących.
Dlaczego Hetman nie jeździ do Wrocławia? Kolejarze wskazują, że powodem jest trwająca duża przebudowa węzła w Katowicach i ograniczona przepustowość linii kolejowej w tym miejscu. Natomiast zaproponowali w obecnym rozkładzie jazdy wprowadzenie tak zwanego taktowania, by pociąg między dużymi miastami, w tym Krakowem jeździły w równych odstępach, co ma ułatwiać przesiadki.
Zgodnie z rozkładem Hetman wjeżdża od Mielca do Krakowa o 11:37. Dzisiaj (27 grudnia) przyjazd był opóźniony o 20 minut – powodem złe warunki atmosferyczne i awaria taboru.
I o tych opóźnieniach trzeba pamiętać planując przesiadki. Trzeba zostawiać sobie spory margines czasowy, ale i tak z Krakowa można faktycznie pojechać sprawnie w kilka regionów Polski:
- 12:01 do Gdyni,
- 12:09 do Olsztyna,
- 12:19 do Zakopanego,
- 12:40 do Słupska przez Wrocław, Poznań, Koszalin
- 12:49 kolejne połączenie do Zakopanego,
- 13:05 do Warszawy.
Zgodnie z rozkładem Hetman z Krakowa odjeżdża o 16:27. Skomunikowany jest realnie z następującymi przyjazdami do Krakowa:
- 14:35 ze Szczecina,
- 15:08 z Katowic,
- 15:20 ze Słupska przez Wrocław, Poznań, Koszalin
- 15:28 z Zakopanego,
- 15:45 z Olsztyna,
- 16:01 z Gdyni przez Warszawę.
Teoretycznie Hetman skomunikowany jest z pociągiem IC Galicja do Berlina i z Berlina. To połączenie jednak kursowało w grudniu z potężnymi opóźnieniami, szczególnie z Berlina do Polski. Co ciekawe pociąg już do Polski wjeżdżał mocno opóźniony. Planowanie przesiadki z Hetmana do Galicji może okazał się błędem.
Teoretycznie można szukać też przesiadki w Stalowej Woli Rozwadowie, gdzie Hetman zgodnie z rozkładem przyjeżdża o 18:44.
O 19:06 z Rozwadowa wyjeżdża pociąg do Warszawy, ale planowanie tej przesiadki jest bardzo ryzykowne.
Co ciekawe, stacja Mielec pomijana jest w elektronicznym systemie informacji pasażerskiej wyświetlanej na dworcach i w pociągu. Szukając w Krakowie czy Dębicy peronu, skąd odjeżdża Hetman warto pamiętać o relacji pociągu, czyli Hrubieszów Miasto – Kraków Główny i numerze tego połączenia w rozkładzie jazdy. Hetman to IC 32112.
Hetman pokonuje linię kolejową na terenie powiatu mieleckiego z prędkością około 100 kilometrów na godzinę. Mija sporo przejazdów kolejowych na lokalnych drogach, w takiej sytuacji łatwo o wypadek czy kolizję.
Każdy z przejazdów wyposażony powinien być w żółtą naklejkę z numerem tego przejazdu oraz numerami telefonu: ratunkowym i awaryjnym. Te naklejki znajdują się na napędach szlabanów lub na odwrocie znaków Krzyży Świętego Andrzeja.
Ważne, by pamiętać o tych naklejkach, gdy jesteśmy świadkami lub uczestnikami sytuacji awaryjnej czy wypadku. Odczytanie numeru z naklejki może służbom wskazać szybko lokalizację przejazdu kolejowego.